Ilman minkäänlaista paremmuus- tai tärkeysjärjestystä annan sinulle 40 vinkkiä, jotka ovat olleet itselleni hyödyllisiä. Toivottavasti sinäkin saat niistä apua. Joihinkin minun ei enää tarvitse keskittyä sen kummemmin – ne ovat jo osa elämääni.

Yllättävän moni on mukana menossa päivittäin.
Ihana elämä <3

  1. Halaa enemmän ja pidempään – 20 sekunnin halaus vapauttaa oksitosiini hormonia, joka rauhoittaa hermoja, yhdistää sinut muihin ihmisiin ja tuottaa nautintoa.
  2. Juo enemmän vettä – päänsäryt, väsymys, keskittymiskyvyn puute ja huono muisti.. Hei! Kehosi kärsii! Juo!
  3. Hengitä syvään – kun saat lisää happea soluillesi parannat huomattavasti oloasi ja rauhoitat myös hermojasi, jos satut olemaan stressaantunut.
  4. Syö enemmän vihreää – saat valtavasti energiaa ja ravinteita kehoosi ja vähennät samalla kehosi happotaakkaa.
  5. Naura itsellesi – kukaan ei ole täydellinen, joten naura virheillesi, tai muille huvittaville sattumuksillesi.
  6. Naura ylipäänsä – mikä mahtava stressin lievittäjä! .. ja   stressittömänä sitä totta vie elää pidempään.
  7. Nuku vähintään seitsemän tunnin yöunet – kehosi korjaa itseään tuona aikana.
  8. Ole välillä tekemättä mitään – kuinka virkistävää!
  9. Liikuta kroppaasi – heilu, hypi, juokse, pompi, mitä tahansa – kunhan liikut!
  10. Löydä aikaa itsellesi – hyvinvointisi pitäisi olla tärkeysjärjestyksessä ykkösenä.
  11. Haasta aivosi – laske päässäsi, opettele nimiä, osoitteita, valitse eri reitti kotiin..
  12. Tee joka päivä ainakin yksi asia eri tavalla kuin yleensä – harjaa hampaasi toisella kädellä, istu eri paikalla keittiön pöydän ääressä yms.
  13. Kiinnitä huomiota pieniin asioihin – auringon säteet seinälläsi, sadepisaran kauneus, lintujen viserrys.. Pieniä asioita on NIIN paljon!
  14. Päästä irti sanasta ”VIHA” – tarvitko tuota sanaa ihan oikeasti??
  15. Anna ihmisille kohteliaisuuksia – lämmittävät mieltä. Sekä vastaanottajan, että antajan.
  16. Anna itsellesi kohteliaisuuksia – teet parhaasi, kerro se itsellesi aika ajoin.
  17. Opettele joogaa, pilatesta, meditointia – itseesi meneminen on äärimmäisen terveellistä keholle ja mielelle.
  18. Opettele uusi kieli, tai käytä jo oppimaasi/oppimiasi – puhu itseksesi (ei tarvitse ääneen), jos ei ole ketään jonka kanssa puhua.
  19. Ole sosiaalinen – ole yhteydessä tuttuihisi, mutta solmi myös uusia tuttavuuksia.
  20. Venyttele – tuntuu hyvältä, mutta samalla myös saat kuona-aineita liikkeelle lihaksistasi ja sidekudoksistasi.
  21. Lue kirjoja – huviksi, tai oppiaksesi uutta.
  22. Ole yhteydessä ystäviisi – anna heidän tietää kuinka tärkeitä he sinulle ovat.
  23. Katso asioiden valoisaa puolta – on täysin oma valintasi oletko onnellinen, vai onneton olemassaolostasi.
  24. Hemmottele itseäsi – tämä ei vaadi paksua lompakkoa. Keitä kuppi lempiteetäsi ja ota pala jos toinenkin tummaa suklaata (itse kyllä valitsen mieluummin avokadon, hih! ), osta itsellesi jotain haluamaasi pientä, laske itsellesi jalkakylpy, pyydä perheenjäseneltä niska- hartiahieronta.
  25. Avaa sydämesi – se vaan tekee elämästäsi niin paljon parempaa!
  26. Päästä irti menneisyydestäsi – se on mennyttä, siirry eteenpäin. Esim. EFT auttaa, jos et muuten tunnu onnistuvan.
  27. Hymyile paljon – hymy tarttuu ja ihmisten hymyilyä on mukava katsoa.
  28. Pidä ryhtisi suorana – sinulla on paljon enemmän energiaa tällä tavoin, verrattuna siihen, että kävelet hartiat roikkuen tai istut kuin C-kirjain. Lisäksi olet paljon vakavammin otettavan näköinen selkä suorana.
  29. Laula, tanssi ja/tai soita jotain soitinta – päästä irti laatuvaatimuksistasi itseäsi kohtaan.
  30. Ota riskejä – jos ei onnistu, olet ainakin yrittänyt.
  31. Ole luova – keittiössä, puutarhassa, tai paperilla. Mahdollisuudet ovat rajattomat, kunhan annat itsellesi tilaisuuden.
  32. Ole hauska – yllätä ympärilläsi olevat murjaisemalla vitsi, tai olemalla hauska muuten.
  33. Panosta itseesi – hyvä teko itsellesi, mutta myös niille, jotka viettävät aikaa kanssasi.
  34. Ole rohkea – kohtaa pelkosi ja päästä niistä irti.
  35. Anna enemmän – aikaasi, sanojasi, palveluksiasi, halauksia… annettavaa on vaikka kuinka paljon!
  36. Lähde matkalle – sinun ei tarvitse lähteä maan ääriin. Mikä tahansa pikkureissu, joka irrottaa arjesta piristää mieltä.
  37. Harjoittele oppaiksesi kiitollisuuden asenne – jokaisella on asioita, joista olla kiitollinen. JOKAISELLA!
  38. Vietä aikaa perheesi kanssa – he ovat tärkeimpiä. (Perhe = itsesi jälkeen tärkeimmät ihmiset, keitä sinun perheeseesi sitten ikinä kuuluukaan)
  39. Hiljennä sisäinen kriitikkosi – se pieni ääni päässäsi, älä välitä siitä!
  40. RAKASTA – rakkaus muuttaa kaiken! Tarkoitan kaikkea rakkautta (en vain romanttista) ja tarkoitan KAIKEN <3

 

 


– MARIIA KOTILA – Olen kohta 43-vuotias kahden itsenäistyvän teinipojan yksinhuoltajaäiti. Toimin yrittäjänä neljättätoista vuotta. Koulutukseltani olen lähihoitaja, mutta elämänvaiheideni vuoksi en sitä työtäni ole tehnyt. Kova koulu selkäkipuni ja sisäisen huonon oloni vuoksi johdatti minut nykyiseen työhöni kehonpuhdistajana ja oppaaana terveellisen elämän pariin. Tein itse täydellisen ruoka- ja elämäntaparemontin tuolloin – viisi vuotta sitten kehon happo-emästasapainoon siirtyen ja nyt kannan sen työni mahtavaa hedelmää ilman entisiä vaivojani! Henkistä matkaa olen tehnyt jo pidempään tietämättä minne olen menossa. Nyt tiedän kaiken tarkoituksen kohdallani ja jatkan sydän avoinna eteenpäin.

Kerro kavereillesi...